12. Berry Visser

Van Velzen

12. Berry Visser

Berry Visser is pianist, componist en theatermaker. In 1968 startte hij op de zolderkamer in zijn woning aan de Voorstraat MOJO Concerts. Het voormalige hoofdkantoor is nu een sprookjesachtig museum annex theater: het Verborgen Huis van zijn alter ego Madame de Berry. In het jubileumnummer van Vrij Nederland (2015) wordt Visser genoemd als één van de vijfenzeventig mensen die Nederland in de afgelopen 75 jaar hebben vernieuwd.

Bekijk hier de video’s van Berry Visser

Achtergrondinformatie

Albert James ‘Berry’ Visser wordt geboren in Delft op 24 juli 1947 als zoon van een Ierse moeder en een Nederlandse vader. Hij groeit op in de Wippolder, gaat naar het Stanislas College en doet vervolgens de opleiding Cultureel Werk aan de Rooms-Katholieke Sociale Academie in Den Haag. Muziek speelt al vroeg een rol in zijn leven, vertelt hij in een interview in Trouw. ‘Mijn vader was zeeman, hij draaide LP’s van Cole Porter, Rachmaninov en The Everly Brothers. Ik kreeg een piano, speelde de deuntjes na en dat vond ik leuk. Ik wilde iets cultureels doen. Hier in Delft begon ik een cabaretgroep en het Mojo Theater. De naam kwam van een nummer van Muddy Waters, ‘Got My Mojo Workin’.’

Festivalorganisator
In 1967 is Berry bij het legendarische dubbelconcert van The Doors en Jefferson Airplane in het Amsterdamse Concertgebouw. Dit inspireert hem om zelf popconcerten te organiseren. In zijn zolderkamer aan de Voorstraat gaat hij met veel inzet en doorzettingsvermogen aan de slag. En met succes. Soft Machine en Jethro Tull spelen op 7 september 1969 in de grote zaal van het Concertgebouw, het eerste grote concert van MOJO. In 1970 organiseert Visser met George Knap Holland Pop, het eerste meerdaagse rockfestival van Nederland, in 1970 in Kralingen. Tijdens de voorbereidingen ontmoet hij Léon Ramakers, die in Delft studeert. Het klikt en ze gaan samenwerken. In de jaren die volgen, groeit MOJO Concerts uit tot de grootste concertpromotor van Nederland. Berry en Léon halen alle wereldsterren naar Nederland. Van Bob Dylan, Eric Clapton, Led Zeppelin en The Rolling Stones, tot Bruce Springsteen, Madonna, Prince en Tom Jones.

Terug naar het theater
Begin jaren negentig voelt Berry zich steeds minder thuis bij MOJO. Zijn artistieke ambities stroken niet met het zakenleven. In 1993 trekt hij zich terug uit het bedrijf om zich volledig toe te leggen op de muzen: naast schrijven, componeren en zingen ook filmen en theater maken. Nog tijdens zijn MOJO-periode geeft hij samen met klankmagiër Michel Waisvisz vorm en inhoud aan de ‘verschijnselen’ tijdens ‘Pandora’s Music Box’ en ‘Ein Abend in Wien’: composities en uitvoeringen van vervreemdende muziek- en theatereffecten in de openbare ruimten van festivals voor vernieuwende popmuziek in de Rotterdamse Doelen (1983, 1984, 1985 en 1991). Ook brengt Berry onder het alias Dorian Gray de LP ‘Rebecca’ (1991) uit. Van het album verschijnen drie maxi-singles: ‘Good Morning America’, ‘Eurasian Eyes’ en ‘Bye Bye Blue Sky.’

Baby Blue
Na zijn afscheid van MOJO heeft Berry de handen volledig vrij om zijn artistieke ambities te realiseren. In 1996 componeert hij met tonen, regen, wind, beweging, pijn en bezetenheid het spectaculaire muziektheater ‘Baby Blue’, dat in november 1996 de binnenstad van Delft in haar greep houdt. In het najaar 2000 maakt hij samen met de Franse beeldend kunstenaar Sarkis, onder de vleugels van het Centraal Museum in Utrecht, een kunstproject op landgoed Oud-Amelisweerd met als titel ‘Een Overnachting op Oud-Amelisweerd’. Andere projecten volgen. In het Atlantahotel te Rotterdam is in 2003 tijdens het Internationaal Filmfestival ‘Look at Me’ te zien, horen, voelen en beleven: een ongeveer 90 minuten durende performance, waarin Berry Visser met zijn muziek en songs optreedt in een theatrale setting. Op de Boulevard Of Broken Dreams in Barcelona en op de Parade in Amsterdam (2004) brengt hij zijn nummers ten gehore. In hetzelfde jaar verschijnt het album ‘When Silence Sings A Song’. Het nummer ‘Love me’, featuring Solomon Burke, wordt op single uitgebracht.

Madame de Berry
In 2012 begint Berry theatervoorstellingen te organiseren in zijn woning, te midden van een in de loop der jaren verzamelde rijke collectie aan bezienswaardigheden uit binnen- en buitenland. Hoofdrolspeler is zijn alter ego Madame de Berry. Gaandeweg ontstaat aan de Voorstraat een thuistheater annex museum met een magische sfeer: het Verborgen Huis. Berry Visser ziet deze bijzondere locatie en verzameling als een ‘gesammt kunstwerk’ dat hij voor het nageslacht wil bewaren. Sinds 2018 is het theatermuseum daarom open voor publiek. Bezoekers worden in groepen van vier en met behulp van een headset en een suppoost van de ene naar de andere salon geleid. Voor meer informatie over het museum, de openingstijden en tickets: www.madamedeberry.com.

Foto Berry Visser: Erwin Olaf – wikiportret.nl, CC BY-SA 4.0.