31. Ankie van der Pas

Van Velzen

31. Ankie van der Pas

Zangeres Ankie van der Pas (Delft, 1962) begint haar muzikale carrière pas echt in het toenmalig Delftse vrouwenhuis aan de Molslaan. Half jaren tachtig is zij medeoprichter en leadzangeres van Mama’s Got a Headache, een achtkoppige vrouwensoulformatie. Ook zingt zij bij de groep Flairck tijdens de Europese tournee van deze internationaal geroemde podium-act. In 1986 wordt zij door de Stichting Conamus onderscheiden met de Gouden Microfoon. Jarenlang vormt zij een succesvol duo met gitarist Erwin Beijersbergen. Van der Pas staat bekend om haar veelzijdigheid en diversiteit aan stijlen. In 2017 en 2018 vertegenwoordigt zij met twee eigen composities de Delftse LHBT-community in de finale van het COC Songfestival in Groningen en Amsterdam.

Bekijk hier de video’s van Ankie van der Pas

Achtergrondinformatie

Ankie wordt geboren op 1 april 1962 in de Delftse wijk de Wippolder als middelste kind van een artistiek gezin met vijf kinderen. Als klein meisje wordt ze sterk beïnvloed door de muzieksmaak van haar oudere broers: o.a Joe Cocker, Joni Mitchel en Nina Simone. ‘Als kind werd ik stikgelukkig van Ain’t Got no/I got life van Nina Simone. Ik draaide dat singletje net zo vaak totdat mijn arme moeder er hoorndol van werd.’ Daarna inspireert de glitterrock van de jaren zeventig. ‘Alle meisjes waren verliefd op David Cassidy, ik ook, maar ik wilde hem ook zijn.‘ Van de opbrengst van haar krantenwijk koopt ze haar eerste gitaar. Hoewel niet religieus opgevoed sluit zij zich aan bij een koortje in de Delftse Synagoge. De gospelsound ligt helemaal in de lijn van de soulmuziek waar ze zo van houdt.  Ook lonkt het ruigere werk van Led Zeppelin met zanger Robert Plant als grote voorbeeld. ‘Ik kan ook een enorme strot opzetten‘, aldus de Delftse zangeres. In 1979 debuteert ze als 17-jarige, zichzelf begeleidend op gitaar, op het open podium van het Waagtheater.

 

Vrouwenhuis en vrouwenband
Eind jaren zeventig rolt de tweede feministische golf over Nederland en ook aan de Molslaan in Delft wordt een Vrouwenhuis gesticht. Ankie voelt zich daar als een vis in het water en verruilt het gospelkoor voor het meer uitgesproken vrouwenkoor. Er wordt ook veel muziek gemaakt in het vrouwenhuis en de eerste meidenband The Goosepimples is al snel een feit. Ook het easy listening-duo Claudia & Ankie ontstaat daar met de Surinaamse Claudia Tjon Soei Len. In 1985 is het tijd voor het ruigere werk en wordt de vrouwensoulband Mama’s got a Headache opgericht die veel furore maakt op de binnen- en buitenlandse poppodia. De band repeteert wekelijks aan de Molslaan.

Flairck
In 1986 wint Ankie de Gouden Microfoon van de stichting Conamus tijdens een talentenjacht bij de NCRV. Ze volgt zanglessen bij Floor van Zutphen. Haar talent blijft niet ongehoord en zij wordt door de groep Flairck uitgenodigd om mee te gaan op hun tournee ‘Sleight of hand’ die langs theaters en podia gaat in binnen- en buitenland. Ook radio- en televisieoptredens horen daarbij.

Eigen weg
Toch trekt de jazz en de blues. Ankie zingt in verschillende eigen formaties en bands. Ze werkt o.a. samen met Hans Voogt, Guus Westdorp (zie ook 10), Ernst de Corte (zie ook 24), Ferdinand Bakker (zie ook 3), Erik Westra, Polle Eduard (zie ook 18), Jeroen Elfferich en vele andere Delftse muzikanten. Delft leert Ankie nog meer kennen door de legendarische optredens met gitarist Erwin Beijersbergen met wie ze van 2006 tot 2014 een jazz-duo vormt.

LHBT-community
Ankie heeft zich jarenlang actief ingezet voor roze vrouwen in Delft. Zij organiseert activiteiten bij o.a. het vrouwenhuis, de DWH (Delftse Werkgroep Homoseksualiteit) en in café de Koepoort. ‘Dat heeft nog wel eens mooie verhalen opgeleverd. Zo kwam zangeres Astrid Nijgh optreden en ontmoette hier in Delft haar Louise met wie zij nu al weer vele jaren gelukkig is.’ In 2017 en 2018 doet zij met twee eigen composities mee aan de finale van het COC Songfestival. ‘Een heerlijke happening, maar ook belangrijk voor de zichtbaarheid. Vooral voor jonge mensen is het belangrijk dat er positieve en sterke rolmodellen bestaan die zichzelf zijn’, zegt ze. ‘Iemand als Francis van Broekhuizen, daar wordt iedereen toch gelukkig van?’

Anno 2022
Tegenwoordig doet Ankie het rustiger aan, maar duikt zo hier en daar nog wel eens op in de muzikale sfeer. ‘Ik geniet nog steeds van het maken van muziek met dierbare muziekvrienden. Een leven zonder muziek kan ik me niet voorstellen.’

Foto’s:
Foto groep (Mama’s Got a Headache 1985) collectie Ankie van der Pas
Portretfoto (Ankie van der Pas 2018) door W. van Diepen.
Foto duo (Van der Pas & Beijersbergen 2014) door W. van Diepen
Bron: Ankie van der Pas